RESIDENSSIPROJEKTI
OSA 2
VALOSÀG-RESIDENSSI, BUDAPEST 4.-27.3.2023
Työskentelen Budapestissa Valosag-residenssissä maaliskuussa 2023.
Projektini ideana on etsiä jälkiä menneestä ja taltioida paikan henkeä ja aikakerrostumia eri puolilla Eurooppaa piirtäen, kirjoittaen, valokuvaten ja muistiinpanoja tehden. Residenssimatkoista rakentuu näyttelykokonaisuus ja painettu taiteilijakirja.
Taiteilijakirja avaa katsojalle usein pimentoon jäävää ideankeruun prosessia ja matkoilla tapahtuvaa uusien paikkojen tarkkaa havainnointia. Tiedostamaton todellisuus, historian kerrokset ja paikkojen henki ovat kaikkialla ympärillämme ja erityisen selkeästi aistittavissa Euroopan vanhoissa kaupungeissa.
Taiteessani haluan yhdistää tarinallisuuden ja sen kuvaamisen. Kiinnostavaa minusta on myös yksityinen kokemus ja sen tekeminen näkyväksi. Taiteilijakirja avaa tätä yksityisyyttä muistiinpanoin, päiväkirjamerkinnöin ja luonnoksin. Yhdistän ilmaisuun myös sarjakuvan, mikä sitoo teoksen osat tarinallisesti yhteen ja selittää taustalla olevia asioita ja merkityksiä.
Olen käynyt Budapestissa kerran aiemmin, ja kaupunki on minulle tuttu. Leijonapatsaat, upeat puistot ja sillat sekä surumielinen juutalaiskaupunginosa ovat vahvasti muistissa. Nyt palaan 13 vuoden jälkeen kaupunkiin, tutkin sen historiaa ja annan menneisyyden haamujen tulla luokseni. Matkan aikana pidän päiväkirjaa, joka koostuu teksteistä, runoista, piirustuksista ja sarjakuvasta. Kierrän museoita, piirrän ja valokuvaan.
Erityisesti minua kiehtoo Budapestissa kaksi asiaa, jotka yhdistyvät vahvasti omaan taiteelliseen työskentelyyni: myyttiset eläinhahmot, patsaat ja arkkitehtuuri, sadunomaisuus ja kauneus, ja niiden vastakohtana historian myllerrykset. Nämä teemat nousivat esiin jo edellisellä Budapestin vierailullani, ja jatkan siitä mihin jäin. Samoja teemoja työstin myös Berliinin residenssissä syksyllä 2021. Kerään materiaalia myös tulevia teoksiani varten piirtäen ja valokuvaten.
Työskentelyni aikajanalla ovat toisen maailmansodan rajut vaiheet, liittyen teosteni psykologiseen maailmaan. Minua kiehtoo ajatus siitä, että paikat varastoivat sen minkä ovat nähneet, ja se muuttuu lopulta osaksi kollektiivista alitajuntaamme. Toisaalta sota Euroopassa on läsnä tänäkin päivänä, aihe on entistä kipeämpi.
Työstän myös Kaupunki-nimistä laajaa installaatiokokonaisuutta, joka koostuu keramiikasta ja paperiveistoksista. Hyödynnän paikan päältä keräämääni materiaalia: arkkitehtonisia yksityiskohtia, esineitä ja kuvia. Millaisia osasia Budapestista tarttuu mukaan? Kiinnostava näkökulma on myös elämä tämän päivän Unkarissa, miten maan kiristynyt ilmapiiri vaikuttaa ajatuksiini, voisiko sitä peilata historian tapahtumiin?